Oerlemans verdubbelt in aardappelspecialiteiten


27-03-2015 • De nieuwe wind die door AGF-verwerker Oerlemans Foods BV waait, leidt onder meer tot het concentreren van de aardappelverwerking in Broekhuizenvorst en van vriesverse groente in Waalwijk. Tegelijkertijd wordt de aardappelverwerkingslijn verdubbeld. Een gesprek met de in de zomer van 2014 gestarte CEO André Hendriks over de potentie van vriesvers.
Voor seizoen 2015 is uitbreiding van grondstof nodig.

Vorige week werd bekend dat Nederland België voor moest laten gaan als wereldkampioen aardappelverwerking, maar met de investeringsplannen van Oerlemans Foods in de aardappeldivisie halen we de achterstand weer in. Vanaf dit jaar is de productielocatie in Broekhuizenvorst (Noord-Limburg) volledig toegewijd op aardappelspecialiteiten en wordt de productie verdubbeld. De locatie in Waalwijk verwerkt voortaan alleen nog maar vriesverse groente.

Volgens CEO André Hendriks zijn de groeiambities tot wasdom gekomen toen de verwerker in mei 2014 door H2 Equity Partners werd overgenomen. ‘Sinds de overname, ligt de focus volledig op de core business van Oerlemans Foods en bovenstaande investeringen laten dat zien, waarbij flexibiliteit, innovatie en klantgerichtheid altijd volledig tot zijn recht komen.’

Concreet betekent het dat de productie van aardappelspecialiteiten waar Oerlemans sinds 1983 actief in is, wordt verdubbeld. Voor seizoen 2015 is dan ook uitbreiding van grondstof nodig. ‘Om meer frites, partjes en blokjes te produceren, hebben we meer telers nodig. Voornamelijk in de regio Rijnland, Noord-Limburg en Oost-Brabant. Zo kunnen we de transportkosten laag houden.’ Tachtig procent van de aardappelen bestaat uit Première, Fontane en Challenger. Het merendeel van het benodigde volume wordt vastgelegd in een vastprijs contract.
 
De groei in aardappelen is een gevolg van de nieuwe wind die door het bedrijf waait. ‘We zien veel potentie voor ons in Europa en daarbuiten. Op de lange termijn is er groei voor de hele categorie.’ Daarbij doelt Hendriks niet alleen op aardappelproducten, maar ook op vriesverse groenten en fruit. Door de grote oogst en daarbovenop de boycot van Rusland, is het dit seizoen een lastige periode voor de hele sector.

De CEO zegt dat dat ook met name merkbaar is op de twee Oerlemans locaties in Polen. ‘Begin 2000 zijn we vanuit het niets in Polen begonnen. De marktfocus ligt op Oost-Europa en op de toenemende vraag vanuit Rusland. Inmiddels zijn we marktleider met het Oerlemansmerk in het Poolse foodservicekanaal. Door de ban van Rusland moesten we het gat nu echter snel opvangen op de Poolse en Europese markt. Dat lijkt aardig gelukt, maar een bijkomend gevolg voor komend seizoen is dat onze Poolse telers minder inzaaien.’
2014 was voor Oerlemans niet alleen het jaar dat ze werden overgenomen en te maken kregen met een prijsdip op de groentemarkt door overproductie, maar ook het jaar waarin de onderneming veelvuldig in de media kwam met een voorgenomen contractwijziging. De zaak is inmiddels naar tevredenheid van telers en directie opgelost, stelt Hendriks. ‘Het vertrouwen is hersteld. We hebben open en transparant met de telers gecommuniceerd en zetten met veel vertrouwen de samenwerking voort.’

Hij zegt bewust samen, omdat dat naar zijn mening de kracht is voor groei. ‘We moeten samen inspelen op trends, want om groei te realiseren is het zaak de categorie swingend te houden. De perceptie dat vriesverse groente minder vers is dan vers, moet uit de wereld. De voedingswaarde is even goed, soms zelfs beter. Naast de gezondheidsfactor, zijn gemak en genieten aspecten die veel meer naar voren moeten komen in onze categorie aanpak.’

De passie van de teler, regionaliteit en puurheid moeten beter aan de klant worden overgebracht. Biologisch is daar heel sterk in
Hij ziet communicatie en ketensamenwerking als middelen daarvoor. ‘De passie van de teler, regionaliteit en puurheid moeten beter aan de klant worden overgebracht. Het biologische segment is daar heel sterk in. Het is aan de industrie om dat te laten zien in concepten voor het gangbare assortiment. Het verhaal achter het product wordt op de traditionele afzetmarkten steeds belangrijker. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld verliezen voedingsreuzen terrein aan de kleine lokale ‘organic homegrown’ initiatieven. De consument wil vandaag de dag weten waar zijn eten vandaan komt en kiest bewust voor natuurlijk en echt. Als dit nog meer landt bij de consument, halen we als sector nog meer uit de groei van AGF op Europees en mondiaal niveau.’
Oerlemans exporteert naar meer dan vijftig landen en signaleert in de opkomende markten een behoefte aan vriesvers Hierbij valt te denken aan landen in het Midden-Oosten en in Zuid-Amerika.  Cruciaal daarvoor zijn de telers. Partners waar twintig en soms dertig jaar mee wordt samengewerkt.  ‘Onze loyale telers zijn belangrijk voor de kwaliteit en een integraal onderdeel van onze totale keten’.

Bron: Boerenbusiness